Morgonmantra

Vi har haft många nya besökare och flera av er har lämnat kommentarer. Jätteroligt, fortsätt gärna kommentera!

Tänkte på det jag skrev igår om att det inte finns någon snabb lösning på att det är en sån avgrund mellan klienternas behov och socialtjänstens resurser. Men som en av er läsare påpekar är socialsekreterarens bemötande centralt för hur man upplever besöket, oavsett om man får den hjälp man söker eller inte.

Alla människor som har ett arbete där de kommer i kontakt med andra människor måste tänka på hur de är i sitt bemötande och hur de uttrycker sig. Min ambition inför sommaren är att jag varje morgon ska fundera på varför jag är där och hur jag vill vara som handläggare. Jag ska ha ett morgonmantra och det ska låta ungefär såhär:
Idag ska jag vara ödmjuk och välkomnande. Jag ska aktivt lyssna på klienten och bemöta henne eller honom på ett värdigt sätt. Jag ska tänka på hur jag formulerar mig och använda ett språk som är anpassat till individen. Då ett beslut fattats, särskilt om det är ett avslag, ska jag vara noga med att förklara vilka faktorer det är som gjort att det blivit så.

Ett besök på socialtjänsten är oftast inte den roligaste stunden på dagen för klienten, därför är det viktigt att försöka hjälpa personen att känna sig bekväm. Jag tror att kroppsspråket, matchningen, spelar en stor roll här och vet att Cattis kommer diskutera den biten mer. Kanske redan ikväll om ni har tur! // Elin
Kommentarer
Postat av: Zee

Att ta sig tid att förklara tex varför det blir ett avslag tror jag nog många skulle upskatta enormt.



Och att tex ringa personen (om dom har telefon) om det är nåt problem, inte bara skicka ett brev.

2009-04-08 @ 17:40:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0